Fokus SSU
 
Start
Bildreportage
Kultur/nöje
Fokus SSU
Om Frihet
Kontakt
Radio
Redaktionsbloggen
Sök på frihet.se
Sök
Avancerad sökning
RSS-flöde
Fokus SSU
Mest lästa just nu
"Socialdemokraterna måste reformera sig"
Artikel 2010-09-20
Med facket i ryggen
Intervju 2011-04-18
Frihet från förr
Intervju 2013-05-13
Fråga Ellinor
Artikel 2010-01-29
Fördjupande feminism
Artikel 2011-05-30

Ã… andra sidan

Löntagarfonder

ARTIKEL | Publicerad 2011-02-21   2 kommentarer

Robin Enander, SSU Arvidsjaur

Varför tycker du att det är en bra idé att införa löntagarfonder, som skulle öka fackförbundens makt och ägande i näringslivet?
- I dag råder ett fåtalsvälde inom det ekonomiska systemet, som har långtgående inverkan på politikens villkor och människors levnadsförutsättningar. Det måste förändras och fler borde ges inflytande över den ekonomiska utvecklingen. Löntagarfonder är en viktig del i att gradvis åstadkomma ekonomisk demokrati. Så om vi tror på demokratins principer, varför inte verka i riktning mot en demokratisering av ekonomin? 

Det italienska kommunistpartiet PCI övervägde att driva frågan om löntagarfonder i Italien, men backade då de anser att det var för extremt. Många menar att löntagarfonder i praktiken skulle införa planekonomi i Sverige. Hur ser du på det?
- På sin tid gick Olof Palme i bräschen för löntagarfonder. Löntagarfonderna ingår i en vision om ekonomisk demokrati, och utgör alltså raka motsatsen till totalitära ekonomiska avarter som både planekonomin och den rådande marknadsfundamentalismen. Upprättandet av löntagarfonder borde inte ens vara kontroversiellt för en liberal, eftersom det stävjar maktkoncentrationen inom näringslivet och främjar en i sann bemärkelse fri marknad.

Löntagarfonder fungerar så att facken gradvis tar över makten över företag genom att en andel av vinsterna i företagen går till kollektiva fonder. Många menar att det skulle hämma tillväxt och företagande i Sverige. På vilket sätt kan man kompensera för det?
- På samma sätt argumenterar man mot fackföreningars existens och rätt till inflytande, mot höga skattenivåer och generösa välfärdssystem. Men är det verkligen rätt att överordna tillväxt andra politiska mål? Det ekonomiska systemet är mänskligt konstruerat, ingen naturlag, och kan således läggas om i demokratisk riktning. När fler kan utöva jämbördigt inflytande över ekonomin och politiken så kan vi tillsammans ersätta dagens otyglade tillväxt med en hållbar utveckling. Löntagarfonder är ett led i förändringarna mot ett mer hållbart och demokratiskt ekonomiskt system.

 

Viktor Zackrisson, SSU Vansbro

Hur kommer det sig att du motsätter dig ett införande av löntagarfonder?
- Det finns i grunden ingenting som talar för att löntagarfonder skulle fungera. Inflytande och påverkan på arbetsplatsen handlar om mycket mer än bara ett fondsystem. Arbetarrörelsen behöver snarare föra en debatt om ekonomisk demokrati och hur vi gemensamt kan göra samhället mer jämlikt nu och i framtiden. Men då är det viktigare att slåss för rätten till kollektivavtal, trygga anställningar och ett fackligt inflytande på näringslivets utveckling än att införa djupt impopulära löntagarfonder. Allt löses inte med kollektivt ägande.

Löntagarfonder är sätt att använda företagens vinster till viktiga investeringar i samhället och skulle stärka fackföreningarnas roll i ekonomin. Varför är det dåligt?
- Satsningar i samhället ska alltid finansieras via skattemedel, på det sättet är alla med och bidrar till samhällets och välfärdens utveckling. För fackföreningsrörelsen skulle löntagarfonder innebära att LO hamnar på två stolar genom att företräda arbetstagarna och ägarintressena. Dessa olika intressen går långtifrån alltid hand i hand och det riskerar att skapa en misstro hos medlemmarna inom fackföreningsrörelsen.

På vilket sätt kan arbetarrörelsen stärka inflytandet på arbetsplatserna utan löntagarfonder?
- Det vi inom fackföreningsrörelsen först och främst måste göra för att stärka vårt inflytande på arbetsplatserna är att faktiskt använda oss av de rättigheter vi i dag har genom kollektivavtal och lagar. Alltför ofta så används inte kollektivavtalen fullt ut av fackliga företrädare och det kommer på sikt att urholka kollektivavtalens värde och därmed också det fackliga inflytandet på arbetsplatserna. Bara genom stärkta rättigheter kan vi garantera ökat inflytande och en sund arbetsmarknad.

Daniel Mathisen

Fler texter av Daniel Mathisen ›

Skriv ut text

Läs kommentarer
Kommentera
Tipsa en vän

Läs kommentarerUppdatera
Stäng
 

Skrivet av sosse 2011-02-21 14:28

Håller med bägge två

Måste faktiskt säga att jag håller med bägge två tycker det vore värt att satsa på både stärkta rättigheter för arbetstagarna via fackförbunden/lagar och löntagarfonder! Så slår vi två flugor i en smäll!

Skrivet av Pjotr 2012-07-12 23:46

Kommunistisk idioti

Man måste vara duktigt naiv för att förespråka löntagarfonder år 2011. Dessa fonder fungerar som en progressiv skatt på aktiesparande, och kommer leda till massiv kapitalkonsumtion ifall de skulle införas.

Vi kommer likaledes få se en massiv flykt av företag vars ägare kommer skriva om huvudkontoret i andra länder för att kringgå socialiseringen. Räcker det inte med alla de företag som flydde sist?

Klåpare.

Kommentera
Rubrik
Alias
Kommentar
Din e-postadress
Skriv ordet i bilden
Skicka
Tipsa din vän om texten genom att fylla i informationen nedan.
Ett mail skickas till henne/honom med länk till texten.
Till e-post: *
Hälsning:
Ditt namn: *
Din e-post: *
* = obligatoriska uppgifter
Skicka

Andra texter

Striden som ställdes in
Av Daniel Mathisen
2013-05-21
Socialdemokraternas kongress i Göteborg tippades bli en kraftmätning om vinster i välfärden. Men konflikt blev kompromiss när ombuden ställde sig bakom partistyrelsen. Dessutom fick SSU igenom kravet  
Frihet från förr
Av
2013-05-13
I april 2013 höll Socialdemokraterna kongress, då fanns det flera stridsfrågor som SSU:s krav på 90-dagarsgaranti och flertalet motioner om vinstförbud i välfärden. 
Ã… andra sidan
Av
2013-05-06
Arbetslösheten i västvärlden närmar sig depressionsnivåer. Samtidigt produceras det som aldrig förr. Vissa tycker att det är dags att sänka arbetstiden, medan andra menar att fler arbetade timmar är n 
Populisterna framåt i Italien
Av John Antonsson
2013-05-03
<span>Komikern Beppe Grillo och </span><span>hans Femstjärnsallians blev </span><span>största parti i det italienska </span><span>valet. Nu hoppas Italiens unga </span><span>socialdemokrater på föryng 
Gabriel och Ellinor
Av
2013-04-26
I varje nummer av Frihet ställer vi frågor till SSU:s ledare Gabriel Wikström och Ellinor Eriksson. Den här gången om Reva och S-kongressen. 
 
 
Tidningen Frihet, Box 554, 101 31 Stockholm. Telefon 08-714 48 00, Fax 08-714 48 00
© 2008-2013 Tidningen Frihet. Citera gärna men ange källan. Producerad av Ropson AB