Åsikt
Det måste gå att leva i hela Sverige
Bilen är för många en nödvändighet, och det enda realistiska transportmedlet, skriver Frihets chefredaktör Nils Dahlgren.
N u slår drivmedelspriserna rekord. Oavsett vad man tankar med landar literpriset på en bit över 20 kr. Jag som har jobb och bor i Stockholm känner inte av det nämnvärt. Annat än hur det bidrar till den generella inflationen. Annars går tunnelbanan går som vanligt och mer än så är det inte med det.
I orterna utanför min hemstad, Vänersborg, ser det dock annorlunda ut. Bilen är för många en nödvändighet, och det enda realistiska transportmedlet. Så ser det dessutom ut på många ställen i Sverige. Ökade bensinpriser innebär mindre stålar till annat.
För att ge lite perspektiv kan det för en ensamstående förälder innebära att välja bort skjuts till sonens fotbollsträning för att ha råd att ta sig till jobbet. Det kan innebära att folk som bor långt ifrån bebyggelse tvingas till isolering. Fattigpensionärer som måste avstå från att besöka barnbarnen.
Anledningen till de höga priserna nu kan till stor del kopplas till det pågående kriget i Ukraina, och om det har vi tidigare skrivit på Frihet. Det är en faktor som är svår att påverka i Sverige. Den vetskapen underlättar dock inte för de som nu drabbas hårt ekonomiskt. Det behövs därför konkreta politiska läsningar på dagens problem,
När elpriserna var som dyrast i vintras stöttade regeringen upp med ett stödpaket riktat till de som drabbats. Igår (den 14/3) kom också stödpaketet på grund av bränslepriserna. Bränsleskatten sänks tillfälligt, bilägare får en särskild drivmedelskompensation och familjer får ett tillskott på bostadsbidraget.
Det är rimligt att köra bil om man bor i mindre städer och på landet.
Jag tycker dock rent principiellt att det behövs en större diskussion kring de dyra bränslepriserna. De går ju faktiskt från höga till skyhöga.
Samtidigt som många är beroende av bilen finns det andra som inte alls i lika stor utsträckning behöver den. Det är rimligt att köra bil om man bor i mindre städer och på landet. Det är inte lika rimligt om man bor i en av Sveriges största städer och har smidig tillgång till kollektivtrafik mellan hem och arbete.
Ett sätt att göra något åt det är att införa en differentierad bensinskatt. Alltså: olika skattenivåer beroende på vart man tankar bilen i Sverige.
Bränsleskatten har ett mål om att avveckla sig själv. Konsumtionen beskattas för att få folk att inte köpa produkten. Bensin och diesel är dåligt för klimatet och medborgare ska inte uppmanas till konsumtion.
Denna idé bygger på att bilen är ett val. Det stämmer som sagt i vissa delar av landet, inte i andra. Det vore därför klokt att också låta den skillnaden märkas av i plånboken.