Kina – från spelfientligt till gamingvärldens diktator

Alfred Holmgren
Alfred Holmgren 12 november • 5 min lästid

Det fanns dock en tid då Kinas relation till resten av spelvärlden var simplare – helt enkelt för att den knappt existerade alls.

"Media har varit ett centralt element för social och politisk kontroll ända sedan Folkrepubliken Kina grundades 1949."

Aynne Kokas, docent i medievetenskap vid University of Virginia

"Det är som om all annan utveckling inom kinesisk kommunikation inte spelar någon roll. Exempelvis: hur blev alla kinesiska byar super-uppkopplade? Vad är det som fått e-handeln att blomstra i avlägsna städer?"

Yuezhi Zhao, grundare av Global Media Monitoring Laboratory vid Simon Fraser University, Vancouver

Du kanske också gillar:

  1. Vad är grejen med Animal Crossing?

    Alfred Holmgren

  2. Kommer diktaturer ta över världen med robotteknik?

    Susanna Kierkegaard

  3. Från trollfabrik till terapisoffa

    Daniel Mathisen