Opinion
Telias fria surf förstör nätneutraliteten
Visst låter det bra att kunna använda vissa appar även efter att mobilsurfen tagit slut? Faktiskt inte, tycker Jenny Sellsve, socialdemokratisk debattör och IT-proffs. Vem tjänar egentligen på det som är gratis?
F ör cirka två år sedan lanserade telefonoperatören Telia ett erbjudande: Med deras nya abonnemang surfar du nu fritt på sociala medier även efter att surfpotten tagit slut. Flera mediachefer gick ihop till ett gemensamt upprop för att stoppa erbjudandet. De pekade på att det hotar nätneutraliteten och gynnar globala mediejättar. Även Post- och telestyrelsen (PTS) gick i december 2016 fram med ett beslut och krävde att Telia skulle ta bort tjänsten och förklarade erbjudandet som olagligt. Telia överklagade beslutet till förvaltningsrätten, som fortfarande inte har prövat frågan. Trots att det gått två år.
Det är av största vikt att förvaltningsrättens dom kommer fram till samma sak som post- och telestyrelsen. Gör de inte det så måste regeringen lägga fram ett förslag som stärker nätneutraliteten. Gratis må låta gott, men på bekostnad av ett fritt internet blir eftersmaken i beskaste laget.
Fri surf på utvalda plattformar gör att Telia styr vad du gör på internet och vissa aktörer stängs ute. Genom att tillåta erbjudanden som dessa så låter vi oss styras, vi ger bort makten till företag att bestämma över våra liv på nätet.
Vi måste sätta en gräns för att inte riskera att internet blir en marknad där företag kan köpa sig till en gräddfil för vad vi riktas in på att konsumera. Det är som att få gratis transport till vissa butiker, men betala extra om vi vill någon annanstans. De största aktörerna får därmed ett ännu större övertag.
Telia kan försvara sig genom att säga att det inte finns eller kommer att finnas några finansiella transaktioner mellan dem själva och mediajättarna, men med makt kommer inflytande. Genom att kunna styra människors val på internet blir de en maktfaktor och då öppnas dörrar, dörrar som leder raka vägen till förhandlingsborden. Telia som operatör skulle kunna bli en konstant samarbetspartner i diverse olika förhandlingar och därigenom gynna både sig själva och vissa större aktörer.
Det brukar sägas att det inte finns några gratisluncher. Det verkar vara bortglömt när det kommer till internet.